Kategorie

Witaminy i składniki mineralne, czyli to, co najcenniejsze w rybach i owocach morza

Witaminy i składniki mineralne, czyli to co najcenniejsze w rybach i owocach morza

Witaminy i składniki mineralne muszą być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem, dlatego zbilansowana i pełnowartościowa dieta jest tak istotna. Ryby, owoce morza i przetwory rybne zawierają cały wachlarz makro- i mikroelementów oraz stanowią ich świetne źródło. Skupmy się na tych najistotniejszych oraz ich charakterystyce.   


Jedz ryby i owoce morza dla zdrowia

Powszechnie wiadomo, że ryby i owoce morza stanowią cenne źródło kwasów tłuszczowych omega-3 oraz łatwo strawnego białka. Oprócz tego to także bogactwo witamin oraz składników mineralnych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju. Odpowiadają między innymi za zachodzące w organizmie człowieka procesy biochemiczne, psychosomatyczne oraz metaboliczne. Regulują prace układu nerwowego oraz ważnych organów, a także chronią przed wieloma chorobami.

  • Jod to pierwiastek niezbędny dla człowieka - zarówno w życiu dorosłym, jak i okresie dorastania. Jego niedobór spowalnia rozwój fizyczny, wzrost oraz wpływa negatywnie na zdolność nauki. Dorosłe kobiety przy niedoborze jodu mogą mieć problemy z zajściem w ciążę oraz jej utrzymaniem; może też wystąpić m.in. rozregulowanie pracy tarczycy i innych ważnych narządów. Dzienne zapotrzebowanie dorosłej osoby to 200 µg. Wystarczy zjeść zaledwie 100 g kalmarów, aby to dzienne zapotrzebowanie w 100 proc. zaspokoić. 
  • Żelazo odgrywa wręcz decydującą rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka. Bierze udział w produkcji czerwonych krwinek oraz metabolizmu cholesterolu. Usuwa szkodliwe substancje i toksyny w wątrobie, a także wspomaga układ immunologiczny w walce z wirusami oraz drobnoustrojami. Jego niedobór prowadzi między innymi do anemii (niedokrwistości). Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na żelazo wynosi 2000 µg. Wśród ryb i owoców morza największą ilością żelaza wyróżniają się: łosoś, dorsz oraz pstrąg tęczowy. 
  • Magnez jest odpowiedzialny za utrzymanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego krwi i tkanek. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne. Oprócz tego uczestniczy w syntezie białka oraz reakcjach hormonalnych i metabolizmie energetycznym. Jego niedobór prowadzi do chorób układu sercowo-naczyniowego. Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na magnez wynosi ok. 320 000-420 000 µg. Ryba, która zawiera sporą dawkę magnezu to… wędzona makrela. 
  • Potas znajduje się w dosłownie KAŻDEJ komórce ciała człowieka! Bez potasu nie ma życia (i nie jest to przenośnia). Zbyt mała ilość potasu w diecie wiąże się z ogólnym osłabieniem organizmu i mięśni szkieletowych, a także wzrostem ciśnienia i zaburzeniami rytmu serca. Niedobór często występuje w stanach biegunek oraz wymiotów, a także chorób nerek. Faworytem pod kątem ilości potasu jest zdecydowanie miecznik. Zawiera aż 420 mg w 100 g produktu. 
  • Cynk to często niedoceniony pierwiastek. Odpowiada za gojenie ran, apetyt, smak oraz węch, a także tolerancję glukozy. Jego niedobór skutkuje pogorszeniem stanu włosów i paznokci oraz obniżonym nastrojem. Dzienne zapotrzebowanie na cynk waha się w granicach 11 000 – 13 000 µg. Najwięcej cynku znajdziemy w makreli wędzonej, tuńczyku oraz węgorzu. 

Ryby i witaminy

Oprócz składników mineralnych ogromne znaczenie mają witaminy. Przedstawiamy zestawienie w prostej i czytelnej tabeli.  

WITAMINY W RYBACH

DZIAŁANIA I NIEDOBORY

DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE

GDZIE WYSTĘPUJĄ?

WITAMINA A

Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku oraz wzrostu kości i zębów. Uczestniczy w syntezie białek i przemianach tłuszczów. Jej niedobór może prowadzić do tzw. kurzej ślepoty, zahamowania wzrostu młodego organizmu oraz zmian w układzie nerwowym.

800 µg

Łosoś, makrela 

WITAMINA B2

Jej zwiększone zapotrzebowanie można zaobserwować szczególnie w okresie cięży i karmienia piersią, okresie wzrostu oraz przy dużym wysiłku fizycznym. Witamina B2  chroni przez zaćmą, wzmacnia działanie insuliny i jest niezbędna do wydzielania kortyzolu. Jej niedobór powoduje zapalenia języka oraz skóry, biegunki tłuszczowe oraz światłowstręt. 

23 000 µg

Łosoś, pstrąg, makrela, małże 

WITAMINA B6

Udział witaminy B6 jest niezbędny w organizmie do: przemiany węglowodanów, tłuszczów i związków azotowych, syntezy glikogenu oraz hormonów, produkcji hemoglobiny. Jej niedobór powoduje niedokrwistość, nerwowość oraz zaburzenia snu.

17 000 µg

Łosoś, makrela, dorsz

WITAMINA B12

Można ją znaleźć tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Witamina B12 bierze udział w przemianach białkowych, tłuszczowych i węglowodanowych. Oprócz tego bierze udział w produkcji czerwonych krwinek. Jej niedobór powoduje bladość skóry, uczucie ciągłego zmęczenia. 

2,4 µg

Śledź, pstrąg, makrela

WITAMINA D

To inaczej witamina słońca. Bierze udział w gospodarce wapniowo – fosforanowej organizmu i wpływa na stan kości. Jej niedobór prowadzi do osteoporozy oraz krzywicy u dzieci. Można ją przedawkować. 

Między 5 – 10 µg

Łosoś, tuńczyk, śledź, makrela, węgorz

 

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl