Kategorie

Top 5 najzdrowszych ryb

Top 5 najzdrowszych ryb

To chyba najważniejsza kwestia, nad którą zastanawia się każdy świadomy smakosz - które ryby są najzdrowsze? Dobra wiadomość: istnieje cała masa ryb, których mięso ma mnóstwo właściwości odżywczych. Jeszcze lepsza wiadomość: sporo z nich spotkacie w sklepie Portside! Sprawdźcie nasze zestawienie pięciu ryb, które warto uwzględnić w codziennej diecie. 


Top 5 najzdrowszych ryb

Do grupy najzdrowszych ryb można zaliczyć te, które zawierają przede wszystkim duże ilości kwasów tłuszczowych omega-3. Ich regularne spożycie obniża poziom trójglicerydów we krwi, chroni organizm przed stanami zapalnymi i chorobami sercowo-naczyniowymi. Oprócz tego ryby dostarczają dużą porcję łatwo strawnego białka, witamin oraz składników mineralnych. Dietetycy na całym świecie uważają, że każdy człowiek powinien spożywać ryby minimum dwa razy w tygodniu. Warto jednak wyselekcjonować te, które nie są skażone toksycznymi związkami rtęci i zawierają wysoką wartość odżywczą.  

1. Łosoś

Łosoś to jedna z najbardziej popularnych i lubianych ryb przez Polaków. Wyróżnia się pomarańczowo-różowym mięsem o bogatym i charakterystycznym smaku. W 100 g znajduje się aż 20 g pełnowartościowego i łatwo strawnego białka. Łosoś to tłusta ryba, która zawiera w swoim składzie sporą ilość cennych kwasów omega-3, a także witamin z grypy B, A, E, D oraz składników mineralnych takich jak jod, cynk czy potas. Taka mieszanka wspomaga pracę serca oraz tarczycy, przyczynia się do podwyższenia frakcji „dobrego” cholesterolu HDL, wzmacnia i chroni kości oraz wzrok.

Łosoś zawiera dużo kilokalorii, dlatego należy kontrolować jej spożycie w codziennej diecie. Na koniec warto dodać, że zanim zdecydujemy się na zakup łososia, należy sprawdzić, czy jest to łosoś dziko żyjący, czy hodowlany. Łososie hodowlane mogą być nafaszerowane antybiotykami i hormonami, które negatywnie wpłyną na organizm człowieka.

2. Makrela

Makrela to również popularna, ale wciąż niedoceniana ryba. W Polsce najczęściej wykorzystywana do past, sałatek oraz kanapek. Najłatwiej kupić makrelę wędzoną, najtrudniej świeżą. To właśnie świeża makrela wyróżnia się wysoką zawartością składników odżywczych - jest świetnym źródłem witamin z grupy A, B, D oraz E, które świetnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci, a także chronią wzrok i wspomagają pracę mózgu. Składniki mineralne, takie jak wapń, fosfor, selen, cynk oraz jod regulują wydzielanie hormonów, dbają o metabolizm, chronią przed chorobami nowotworowymi oraz działają przeciwzapalnie. Ze względu na wysoką zawartość kwasów omega-3 najlepiej zdecydować się na makrelę świeżą, od sprawdzonych dostawców.

3. Śledź

Sklepowe półki aż uginają się pod ilością gotowych do spożycia przetworów na bazie śledzi. W puszce, w oleju, po cygańsku, po kaszubsku, rolmopsy, koreczki… Które więc wybrać? Najlepiej te świeże, które możemy samodzielnie zamarynować w dowolny sposób - tak jak lubimy najbardziej. Wtedy będziemy mieć pewność co do świeżości ryby oraz dodatków (bez chemii, konserwantów i barwników). Mięso śledzi bogate jest w szczególnie ważne dla zdrowia kwasy omega-3, a także witaminy z grupy B oraz D3. Te składniki odżywcze warunkują prawidłowy metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów, wzmacniają układ kostny, opóźniają procesy starzenia się skóry. Jeżeli dbamy o linię, warto zrezygnować ze śledzia w śmietanie, oleju czy pod majonezową „pierzynką”. Najlepiej przyrządzić go na parze, w occie, a także upiec bez dodatku zbędnego tłuszczu.

4. Pstrąg

Pstrąg to ryba słodkowodna o niezwykle wysokiej wartości odżywczej przy jednoczesnym niskim zanieczyszczeniu substancjami chemicznymi. To świetna i niskokaloryczna alternatywa dla osób będących na diecie redukcyjnej. Pstrąg to prawdziwa skarbnica lekkostrawnego białka i egzogennych aminokwasów. Jego spożycie zapewnia uczucie sytości na długie godziny. Oprócz tego zawiera wapń, potas, magnez, żelazo i fosfor, które zapewniają prawidłowe funkcjonowanie organizmu. To także świetne źródło witamin z grupy B oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jego delikatne mięso najlepiej poddawać krótkiej obróbce termicznej. Zalecane jest pieczenie, grillowanie, duszenie oraz gotowanie na parze.

5. Sardynki

Kto by pomyślał, że te malutkie rybki zawierają najwięcej wartości odżywczych i jednocześnie mają najmniejszą zdolność do kumulowania szkodliwej rtęci ze wszystkich ryb? Są najlepszym źródłem kwasów omega-3, które przyczyniają się do wzmocnienia odporności, wolniejszego starzenia się organizmu oraz ochrony przed stanami zapalnymi. Dodatkowo witaminy takie jak: B12, A, D, E, K oraz kwas foliowy przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu, wydłużają życie i poprawiają jakość skóry. Najlepiej spożywać je na świeżo lub od sprawdzonego dostawcy. Dietetycy odradzają sardynki w puszce.

Podsumowanie

Ze względu na liczne wartości odżywcze oraz wysoką zawartość kwasów omega-3 ryby powinny stale gościć w diecie każdego człowieka. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, aby spożywać je minimum 2 razy w tygodniu. Ze względu na wysoką zawartość pełnowartościowego białka, ryby świetnie sprawdzą się wśród osób odchudzających się, a także sportowców czy osób dbających o swoje zdrowie. Należy kupować ryby jak najmniej przetworzone, od sprawdzonych dostawców. 


Proponowane produkty:

[product id="232", "230", "54", "43"]

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl