Kategorie

Ryby w diecie dziecka

Ryby w diecie dziecka

Będziemy to przypominać w kółko: ryby są niezwykle ważnym elementem zdrowej i zbilansowanej diety, ponieważ dostarczają cennego i pełnowartościowego białka, składników mineralnych oraz witamin. Konserwy i marynaty przygotowane z ryb drobnoościstych to rewelacyjne źródło wapnia - szczególnie cennego w diecie dzieci. Jak podawać dzieciom ryby? Jakie ryby są dla nich najlepsze? Odpowiadamy!


Opowiadanie o tym, jak ważne w codziennej diecie są ryby, to nasz konik. Obok białka, składników odżywczych i witamin zawierają również komplet niezbędnych aminokwasów. Ogromne znaczenie ma wysoka zawartość witamin D i A (rozpuszczalnych w tłuszczach), a także witamin z grupy B. Przyjęło się, że już jeden rybny posiłek w ciągu dnia jest w stanie pokryć zapotrzebowanie organizmu na niezwykle ważną i cenną witaminę B12. 

Dlaczego warto włączyć ryby do diety dziecka?

Powodów jest wiele. Po pierwsze: właściwości zdrowotne ryb są związane głównie z zawartością długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, których spożycie zapewnia wiele korzyści dla organizmu, m.in.:

  • zapobieganie chorobom układu krążenia,
  • prewencji powstawania nowotworów,
  • zapobieganie stanom zapalnym organizmu.

Oprócz tego włączenie ich do diety dziecka wspiera rozwój mózgu, układu nerwowego, a także immunologicznego. Ich regularne spożycie wpływa na rozwój układu mięśniowego oraz kostnego. Dodatkowo kwasy omega-3 odgrywają ogromną rolę w procesie widzenia. Ryby i owoce morza stanowią świetne źródło jodu, który jest niezbędnym składnikiem w produkcji hormonów tarczycy. Warto również wspomnieć, że ryby spożywane przez kobiety w ciąży mogą chronić przed występowaniem zaburzeń w rozwoju ich przyszłego potomstwa

Które ryby są odpowiednie dla dzieci, a z których lepiej zrezygnować?

Mimo że ryby są zdrowe, nie wszystkie gatunki powinny pojawić się w diecie najmłodszych. Warto wybierać wolnożyjące ryby morskie, takie jak: dorsz, makrela atlantycka, sardynki, sardele, morszczuk, sum czy szprot.

Powinno się ograniczyć rozszerzanie diety dziecka o ryby drapieżne, np. okonia, makrelę królewską, tuńczyka, szczupaka czy rekina. Te gatunki kumulują w swoim mięsie sporą ilość szkodliwych substancji i metali ciężkich (rtęć). Niewskazane są również konserwy, ryby w zalewach czy wędzonki.

Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku ryb wędzonych (zarówno na ciepło, jak i na zimno), ponieważ w trakcie wędzenia mogą się wytwarzać szkodliwe dla organizmu związki. Oprócz tego przetwory rybne zawierają dużo soli, która w nadmiarze prowadzi do kształtowania nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Nadmiar soli to również duże obciążenie dla nerek. 

Jak podawać ryby najmłodszym?

Oprócz wyboru odpowiedniego gatunku niezwykle istotne jest właściwe przygotowanie, doprawienia i obróbka termiczna ryb. Na początek warto wspomnieć, że ryby powinny być najwyższej jakości i świeżości, ponieważ jest to produkt, który szybko się psuje. Dzieci powinny poznawać jak najbardziej naturalne smaki, dlatego nadmierne solenie jest kiepskim pomysłem. Potrawy na bazie ryb najlepiej podkręcać świeżymi i suszonymi ziołami, takimi jak koperek, tymianek, pietruszka, bazylia, a także aromatycznymi warzywami i owocami np. sokiem z cytryny czy limonki.

Obróbka termiczna ryb to kolejny ważny punkt, ponieważ nawet najzdrowszą i najświeższą rybę można przygotować w nieodpowiedni dla dziecka sposób. Z popularnych technik świetnie sprawdzi się gotowanie na parze, duszenie, pieczenie w rękawie oraz naczyniu żaroodpornym (bez dodatku tłuszczu). Mięso ryb szybko się piecze i można tę technikę stosować nawet w niższej temperaturze (170 stopni) - ten zabieg sprawi, że mięso zachowa więcej cennych składników odżywczych.

Jakich ryb dzieciom nie podawać?

W diecie dzieci należy unikać ryb:

  • wysokoprzetworzonych, takich jak: paluszki krabowe, gotowe kotleciki rybne czy uwielbiane przez najmłodszych mrożone paluszki rybne. Są one nafaszerowane chemicznymi dodatkami do żywności, niezdrowym tłuszczem i konserwantami. Ich częste spożycie wpływa na rozwój otyłości i kształtowanie niewłaściwych nawyków żywieniowych.
  • smażonych w głębokim tłuszczu. Smażenie to metoda popularna, ale odradzana przez lekarzy i dietetyków. Wysoka zawartość tłuszczów nie jest zalecana w diecie najmłodszych i nie wpływa pozytywnie na rozwijający się organizm.
  • surowych, ponieważ takie ryby mogą być źródłem groźnych i chorobotwórczych pasożytów oraz drobnoustrojów.
  • nieprawidłowo rozmrażanych. To samo dotyczy ryb nieprawidłowo mrożonych, które powinno się przechowywać w temperaturze nie wyższej niż -18 stopni. Rozmrażać należy tylko i wyłącznie w lodówce (bez ogrzewania, polewania ciepłą wodą itp.). Po rozmrożeniu rybę należy przygotować w ciągu 12 godzin i nie zamrażać jej ponownie.

Zdjęcie: Clarene LalataUnsplash

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl