Kategorie

Łosoś – jak wybrać tego jedynego?

Łosoś – jak wybrać tego jedynego?

Łosoś – jak wybrać tego jedynego? 

O tym, jakie ryby warto włączyć do codziennego menu, wspominaliśmy wielokrotnie. Na naszym blogu znajdziecie również wiele cennych informacji dotyczących wartości odżywczych, które znajdują się w rybach oraz owocach morza. Jeżeli jeszcze nie czytaliście, zapraszamy do nadrobienia! Tym razem chcemy przekazać Wam niezwykle cenne i przydatne informacje dotyczące łososia, czyli ulubionej ryby Polaków. 


 

Na co zwrócić uwagę? 

Przede wszystkim na to, co jest napisane na opakowaniu. Sklepowe półki uginają się pod ciężarem różnych rodzajów łososia. Najpopularniejsze są łososie hodowlane (np. norweski) oraz dzikie (pacyficzny oraz bałtycki). Informacje dotyczące danej ryby powinny być zawarte na opakowaniu lub wywieszce, którą uzyskamy od sprzedawcy jeżeli kupujemy świeżą rybę np. z targu. Szczególną uwagę powinno się zwrócić na dwa aspekty. Pierwszy z nich to kraj, w którym ryba została wyhodowana; drugi to pochodzenie ryby, tj. informacja, czy jest to ryba złowiona w morzu, czy może pochodzi z hodowli.

Pamiętajmy również o cennych kwasach tłuszczowych omega-3, a w szczególności EPA i DHA. Łosoś jest ich bogatym źródłem, ale mimo to może gromadzić w swoim mięsie sporo zanieczyszczeń. Najmniejszą ilość szkodliwych metali ciężkich znajdziemy w łososiach pacyficznych. Wiele źródeł podaje, że najlepszą opcją są te, które zostały złowione w regionach Alaski. Szczególną uwagę należy zwrócić na łososia atlantyckiego – zarówno tego hodowlanego, jak i dzikiego. Te z okolic Bałtyku mogą kumulować w sobie sporo szkodliwych substancji, takich jak dioksyny i ich pochodne. Wiele osób zwraca także uwagę na ekologię, ponieważ niektóre gatunki łososia są zagrożone wyginięciem, a niektóre są na stabilnym poziomie i możemy je bez wyrzutów sumienia spożywać. 

Na który gatunek łososia się zdecydować? 

  1. Łosoś bałtycki – to łosoś, który - jak podpowiada nazwa - jest poławiany w wodach Bałtyku. To ryba dziko żyjąca, która wyróżnia się dużą ilością cennych dla zdrowia kwasów tłuszczowych omega-3. Dziki łosoś bałtycki to ryba, którą trudno dostać w sklepie ze względu na fakt, iż jest chroniona i poławiana w bardzo ograniczonych ilościach. Warto dodać, że mimo dużej ilości cennych wartości odżywczych łosoś bałtycki kumuluje sporo niekorzystnych dla zdrowia zanieczyszczeń (ta ilość zdecydowania przekracza zanieczyszczenia występujące np. w łososiu pacyficznym). 

  2. Łosoś norweski – to inaczej hodowlany łosoś atlantycki, niezwykle popularny na sklepowych półkach i różnego rodzaju targach. Problem z łososiami hodowlanymi polega na tym, że zawartość cennych kwasów omega-3 oraz zanieczyszczeń w ich mięsie zależy od rodzaju i jakości pożywienia (paszy), którą są karmione. Przez to, że ryby te żyją w ograniczonych warunkach, zawartość tłuszczu w ich mięsie jest wyższa. To samo dotyczy kaloryczności.

  3. Łosoś pacyficzny  dzika odmiana łososia, żyjąca w Morzu Arktycznym, Oceanie Spokojnym (północnej części) oraz ich zlewiskach. Łosoś pacyficzny dzieli się na kilka podgatunków, spośród których możemy wyróżnić takie rodzaje jak: gorbusza, nerka, czawycza czy keta. Różnią się one zawartością składników odżywczych oraz przydatnością kulinarną. Przykładowo: nerka żywi się głównie planktonem, a jego mięso jest świetnym źródłem przeciwutleniaczy. Keta ma suche i mniej kruche mięso. Jest to tańsza wersja, ale posiadająca mniej wartości odżywczych. Czawycza jest najbogatszy w kwasy tłuszczowe omega-3. Mięso dzikiego osobnika ma charakterystyczny czerwony kolor, a hodowlanego - kolor pomarańczowy. 

A może pstrąg łososiowy? 

Pstrąg "łososiowy" to tak naprawdę złudna nazwa handlowa. Prawidłowa brzmi "pstrąg tęczowy" - słowo "łososiowy" pojawiło się w użyciu ze względu na mięso podobne w wyglądzie i smaku do wcześniej wspomnianego łososia. Pstrąg to bardzo atrakcyjna alternatywa dla droższego łososia. Jest to ryba zdecydowanie chudsza, więc dostarcza mniej kilokalorii. Cechuje się jednak całkiem sporą dawką cennych kwasów omega-3. Pstrągi hodowane są w stawach, a ich populacja nie jest zagrożona. Ogromnym plusem jest fakt, że jego mięso kumuluje niewiele szkodliwych zanieczyszczeń oraz dioksyn. 


Proponowane produkty:

[product id="233", "68", "59"]

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl